“Діти в школі не їдять” – так узагальнено можна назвати основну біду шкільних їдалень, що випливає з низки дрібних, але не менш глобальних проблем: холодні та не естетичні страви, дивні консистенції, відсутність асортименту тощо.
І все б нічого, якби конкуренцію шкільним їдальням не складали супермаркети та мафи, продукція яких однозначно припадає дітям до душі – чипси, сухарики, різноманітні батончики, солодка газована вода – що за допомогою емульгаторів та різноманітних смакових добавок явно лідирують в битві за смакові рецептори школярів.
А турботливі батьки продовжують давати дітям “кишенькові на обід”, з надією, що їх дитина буде ситою, не контролюючи опісля що саме їли їх чада.
Такий підхід до харчування випливає майже з цілковитої відсутності “культури здорового харчування”, як удома, так і у садочку чи школі.
От і маємо понад 12% дітей шкільного віку з ожирінням.
То чому ж діти в школах не їдять?
Естетика бажає кращого
Однією з найважливіших причин, чому дитина не хоче їсти у школі – вигляд, запах та смак страв.
Погодьтеся, сіра каша, бліді макарони, м’ясо, що можна жувати як жуйку, суп з великою кількістю жиру – не надто апетитно, правда?
Крім того, відсутність асортименту породжує спротив на емоційному рівні – дитину лишають права вибору, що є таким важливим в період становлення особистості.
Вихід один – збільшувати різноманіття та обов’язково дбати про подачу та зовнішній вигляд страв.
Безпека породжує сумніви
Неправильне зберігання продуктів, розтягнений в часі процес приготування – підтримування гарячими страв протягом дня, неналежний санітарний стан приміщень – все це є критичними точками будь-якого виробництва їжі, які потрібно постійно контролювати та виправляти недоліки.
Доволі часті масові отруєння в різних куточках України – породжують недовіру до всього громадського харчування державних навчальних закладів, а найменші згадки про погане самопочуття школярів наштовхують на думку – причина в шкільному харчуванні.
Вихід: повне впровадження безпекових норм системи НАССР для впевненості та гарантії якості, як для керівників закладів освіти так і батьків, у дотриманні усіх санітарно-гігієнічних вимог при організації харчування в школах.
Атмосфера не сприяє
Третьою, але не менш важливою причиною, чому діти відмовляються їсти у школі – є зовнішній вигляд приміщення, в якому їм пропонують споживати їжу.
Старий ремонт, занадто яскраві кольори стін, непривабливі лінії роздачі зі старими кастрюлями, крім того – жахливий запах.
Вихід: комплексне переоснащення харчоблоків та повноцінний перехід на сучасний технологічний процес з орієнтиром на найкращі світові практики.
Якщо кожен освітній заклад врахує ці три важливі фактори – кількість учнів, що харчуються у шкільних їдальнях – зросте.
І відмовка “у мене немає апетиту” чи “я не хочу їсти” – більше не звучатиме.